2018. április 10., kedd

Kék óceán stratégia

A stratégia egy szemléletmódot is jelent. A Kék Óceán stratégiát barátom és kollégám, Kondor Albert mutatja be Nektek.


Kék Óceán stratégia lényege dióhéjban


A start-upok világában jól ismert ez a stratégia, hiszen mindenki valamilyen egyedi értéket szeretne nyújtani termékével. Az átlagos vállalkozások számára viszont kevésbé, mert a legtöbbjük nem találkozott még a 2005-ben tudatos rendszerré formálódott kék óceán stratégia módszertannal. Mire alapozom ezt a kijelentést? A gyakorlatban nagyon jól megfigyelhető, hogy a cégek nagy többsége még mindig vörös óceánban úszik. Mi a vörös óceán? Mi a kék óceán? Mi a különbség közöttük? Nézzük meg tüzetesebben!

Mi az a vörös óceán stratégia?

A marketing szakma azt nevezi vörös óceánnak, amikor a vállalkozások egy olyan piacon tevékenykednek, ahol nagyon sok a versenytárs (telített piac) és napi harcot folytatnak minden egyes vevőért. Ráadásul mindenki ugyanazt a marketing eszköztárat használja.
Komparatív előny itt: alacsony ár, magas minőség.

SzállásMarketing megjegyzés: Szállások esetében ilyen a „Wellness”, amikor minden szállás kiírja magára aki uszodai részleggel rendelkezik, hogy wellness hotel. Természetesen ugyanúgy reklámozzák magukat.


Mi az a kék óceán stratégia?

A kék óceán esetében olyan piacról beszélünk, amit mi alakítunk ki és a kezdetekben nincsenek versenytársak.
Komparatív előny itt: érték innováció

SzállásMarketing megjegyzés: ilyen lehet a Selfness témája, ami nem csak a testi, hanem a lelki feltöltődésre is figyel. Sokkal összetettebb és egyedibb szolgáltatáscsomaggal kisebb konkurencia mellett lehet kommunikálni egy kevésbé telített, illetve szegmentáltabb piacon.
 

Mi az értékinnováció?

Az érték innováció a Kék óceán stratégia egyik legfontosabb eleme. Azok, akik megalkotják versenyelőnyre tesznek szert más hasonló tevékenységet folytató vállalkozással szemben.

A kék óceán stratégia eszközrendszere

  • Stratégiai tábla (diagnosztikai eszköz)
  • Négy akciókeret (Új értékgörbe)
  • MCSNL háló (megszüntetni, csökkenteni, növelni, létrehozni)

Mire érdemes figyelni, ha valaki kék óceán stratégiát szeretne megvalósítani?

  • Fontos tudni, hogy ez egy piaci, termékfejlesztési és technológiai stratégia egyben.
  • Minden egyes lépését komplex szakmai csapat alkotja meg.
  • Az új piac megalkotása után nagyon gyorsan fel kell építeni a brandet (el kell érnünk, hogy a fogyasztók fejében mi legyünk az elsők) és árbevételünket folyamatosan növelni.
  • Tévhit, hogy ezt a piacot végig mi fogjuk uralni. A versenytársak megjelenésével ez a piac is vörös óceánná változik egy idő után.
  • A versenytársak megjelenését már az elejétől fogva blokkolnunk kell.

Az elmúlt időszakban számos nagy Kék Óceán stratégia jött létre. Néhányak ezek közül:

  • Novo Nordisk (gyógyszeripar)
  • Zipcar (első online autókölcsönzés)
  • Casella Wine (bor ágazat)
  • Sir Lancelot étterem (lovagi étterem)
  • Katica tanya (szórakoztató családi park)
  • Szentkirályi limonádé (limonádék piaca)
  • Ryanair (fapados légitársaság)

Fontos kiemelni, hogy a kék óceán stratégia nem egy új eszköz, ami csodákra képes. Használata abban segít, hogy a vevői igények meghallgatásával olyan értéket teremtünk, amivel a vásárló elégedett és emiatt vállalkozásunk árbevétele is növekedik.

Szállodai példák


A végére érdemes megemlíteni néhány szállodát Magyarországról, ahol jól használták a kék óceán stratégia egyik jellegzetes elemét, az érték innovációt.

Számos kezdeményezés volt (van) az elmúlt időszakban, ahol látszik az érték innováció. Ezek közül három, ami kiemelkedik. A Bambara, Shiráz és Hotel Caramell. mindegyik egyedi és az első volt a saját területén.

Bambara az első afrikai élményt nyújtó szálloda.
A Shizráz az első közel-kelet hangulatát idéző szálloda.
A Hotel Caramell az első holisztikus gyógy - és wellness szálloda. Ha megnézzük az érték innovációs képet, akkor láthatjuk, hogy tényleg olyan terméket hoztak létre, ami addig nem volt és ezzel kielégítettek egy olyan igényt, amire az emberek vágytak.

Az egyediséggel saját maguk határozták meg az árakat, ezzel egy bizonyos szinten meg is szűrték a vendégeiket. Abban az esetben, ha ezek a szállodák követik ezt a vonalat és a kék óceán stratégia teljes eszközrendszerét felhasználják, még nagyobb sikereket lesznek képesek elérni a jövőben.

Kondor Albert
Stratégiai Marketing Blog szerzője









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Értékelés