2013. január 23., szerda

Google Analytics statisztika használata az eredmények javítására

Ugye használja a Google Analytics statisztikai eszközt? Ugye legalább hetente elemzi az eredményeit? Remélem, mert megfigyelheti vele honnan jönnek a foglalások, vagy éppen miért nem foglal valaki. Mérheti és javíthatja kampányai eredményességét, optimalizálhatja honlapját, jobb eredményeket érhet el vele a keresők találati listáján. Nem tudok érvet mondani, hogy ne használja.

Még az aktív felhasználók között is a legtöbben nem használják ki a benne rejlő lehetőségek zömét, ezért most mutatok néhány példát, hogyan lehet többet kihozni ebből a valóban nélkülözhetetlen eszközből. (Az eszközt angolul használom, és javaslom mindenkinek, mert szakmaisága miatt valahogy jobban fekszik, és a legtöbb cikk is angolul születik a témában.)

Vizsgáljuk meg az órákat

Amikor átváltunk napiról óránkénti nézetre, megfigyelhetjük, a nap melyik szakaszában nézik meg honlapunkat. Látszanak tendenciák? Példámban 11 és este 8 órák a csúcspontok. Érdemes ezekben az időpontokban például hírlevelet kiküldeni, mert akkor érdeklődnek a témám iránt a legtöbben, viszont nem érdemes ezekben az órákban karbantartást végeznem, hiszen akkor megzavarom látogatóimat.

Advanced Segments

Különböző csoportok összehasonlítására van lehetőségünk. Összevethetjük például a mobil eszközökről érkező felhasználók foglalási hajlandóságát a nem mobil eszközökről érkezettekével, vagy az organikus találati listákról érkezőket a fizetett hirdetések teljesítményével. És ami a szállások szempontjából igen fontos: különböző partnerek honlapjairól érkező látogatók foglalási értékeire deríthetünk fényt. Kérdés innentől, hol hirdessünk?

Mobil felhasználók

Már csak érdekesség kedvéért is jó megnézni a mobil felhasználók viselkedését. Több időt töltenek a honlapon? Többet foglalnak? Milyen tartalmakra kíváncsiak? Ha kimagaslóak az eredményeik, akkor mindenképp nézzük át honlapunkat mobil eszközökön is, sőt, a honlap mobil verziójának elkészítésén is érdemes elgondolkozni.

Intelligence Events

Érdemes beállítani értesítéseket különböző eseményekről. Ha egy honlapról megnő, vagy csökken a forgalom, ha nagyon sok kilépés történik, vagy bármilyen adat, ami nagyban befolyásolja hotelünk életét drasztikusan megváltozik, az eszköz jelzi azt nekünk, az IntelligenceEvents segítségével minderről e-mailes értesítést kapunk.

Konverziók

Gyakorlatilag kötelező beállítani a konverziókat, azaz egy-egy cél elérését. Ilyen lehet a telefonszám megnézése, a foglalás, vagy egy levél elküldése. Ennek segítségével van módunk mérni az eredményességet. A konverziók elemzésekor leválogatjuk a rosszul teljesítő hirdetéseinket, vagy megtudjuk milyen kulcsszóra lenne jobb előrébb kerülni a keresőben.

Custom report

Saját magunk állíthatunk össze statisztikákat. Néha kényelmetlen ide-oda ugrálni az Analytics használata közben. Amikor magunk állítjuk össze a statisztikai felületet, egyszerre láthatjuk át egy fontos adat elemeit. Például megvizsgálhatjuk, hogy magasabb értékben foglalnak e azok, akik átnézték a szállodánkról készült fotókat, vagy csomagokat. Ilyen adatok birtokában át tudjuk alakítani a honlap felépítését, hogy a fotók, vagy az ajánlatok szem előtt legyenek. Nagyszerű lehetőség nem?

Kideríteni, honnan jönnek a látogatók: forgalmi források

1 Más honlapokról. Sokan jönnek? Kevesen? Fizetek valahol, mégsem jönnek? Rengeteg választ kapunk, és megint a költések optimalizálásához juthatunk.
2. Keresés. Milyen szavakra találnak meg? Azokra milyen pozícióban vagyok? A válaszok megadják mit kell tennem, esetleg elgondolkoztatnak egy fizetett hirdetés létrehozásán, módosításán.


A statisztikák figyelését ügynökségre is bízhatjuk, de mindenképp tisztában kell lennünk az alapokkal, hogy kézben tarthassuk az irányítást, mi is lássunk valamit az adatok halmazából. Minél nagyobb a látogatottság, annál több adatból csemegézhetünk, annál nagyobb szükség elehet arra, hogy valaki elmagyarázza a működését, vagy beállítsa az Analytics-et. Ebben mi is tudunk segíteni, keressen bátran!

4 megjegyzés:

  1. Az Analytics valóban kiváló eszköz és számtalan statisztikát készíthetünk, sőt össze is hasonlíthatjuk az adatokat megelőző referencia időszakok adataival. Sajnos, azonban a Google által tavaly óta alkalmazott SSL Search miatt az organikus keresésre érkezett látogatások elemzésében egyre többször jelenik meg "not provided" kifejezés. Ebben az esetben nem tudjuk, hogy milyen kulcsszóra való keresésre érkezett a látogatás, sőt sok esetben más egyebet sem. Ez a szegmens esetenként számottevő nagyságú halmazt képviselhet.
    Vajon lehet-e tenni ez ellen bármit is illetőleg hogyan lehet kezelni ezeket az adatokat a statisztikában?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen jogos a kérdés, sajnos a válasz, hogy a hiányzó adatok a fizetős AdWords hirdetésben vannak, ott továbbra is minden adat megtalálható, mivel fizetünk érte. Ez persze nem vígasz.

      A Google az egyik kezével elvett, amásikkal viszont adott. Elvette a keresési forgalom láthatóságát, viszont nagyon jól kommunikálja mit tehetünk a jó helyezés érdekében. Pandát és társait jól megismerhetjük.

      Amit a statisztikában tehetünk, hogy kiszűrjük (Advanced Segments) az adatokból a "not provided" elemeket, így a statisztikát legalább nem zavarják. Tudom, hogy nem megoldás, sokat olvastam a témáról, de nem láttam rá igazit.

      Ha valaki tud, kérem írja meg.

      Törlés
    2. Ha a Google nem akarja, hogy tudjuk ezeket az adatokat, akkor sajnos csekély valószínűséggel fogjuk megtudni. Talán az a Google célja, hogy több legyen a fizetős hirdetés, a múlt év végén több alkalommal láttuk, hogy a Google hirdeti az Adwords szolgáltatást.

      Törlés
  2. Stabil trendnek tekinthető a fizetős hirdetések felé tolódás, és ez valóban mesterséges folyamat, legalábbis a Google nem hátráltatja az biztos :)
    A Facebooknál is egyértelműen megfigyelhető.

    Az Amerikai trend szerint az emberek ott már biztosabbak a fizetett találatokban, mert arra biztosan odafigyel a hirdető.

    VálaszTörlés

Értékelés